Предложение
За финансиране на политическите партии
за промяна на политическата система
Предлагам диференцирано финансиране на политическите партии в Република България с цел повишаване на нивото на демокрация чрез включване на малкия човек в политическите процеси. По-високото финансиране на малките участниците в политическият процес ще спомогне за развитие на гражданско общество, ще насърчи хората да се включат активно в процеса на политически избор и лансиране на нови идеи, ще намали зависимостта на участниците от финансиращи ги неправителствени организации, чужди субекти, съмнителни икономически играчи и други източници с неустановен произход. Този начин на субсидиране ще спомогне за създаване на нови политически субекти, ще поощри самоорганизирането на групи от населението със сходни възгледи и не на последно място ще намали влиянието на купения и корпоративен вот.
Размерът на субсидиите за участниците в изборите да се определят както следва:
· От 100 до 999 действителни гласа – 12 лева на глас
· От 1000 до 9 999 действителни гласа – 1 988 лева плюс 10 лева на глас
· От 10000 до 99 999 действителни гласа – 19 990 лева плюс 8 лева на глас
· От 100000 до 999 999 действителни гласа – 199 992 лева плюс 6 лева на глас
· Над 1 000 000 действителни гласа – 1 999 994 лева плюс 4 лева на глас, но не повече от броят на действителните гласове, подадени на съответните избори
Максималното финансиране на участник в изборите (партия, коалиция или инициативен комитет) да бъде не по-голямо от броя на подадените действителни бюлетини на съответните избори.
Основен проблем за развитието на политическата система е 4 % бариера за прескачане на избори за Народно събрание и 1 % бариера за финансиране на участващите в изборите. Затова предлагам отпадане на прага за финансиране. По този начин ще се получи по-равномерно финансиране на желаещите да променят политическата система, да заявят позициите си и с действията си да спомогнат за подобряване на политическата и икономическа система в България и да спомогнат за реално развитие на гражданско общество. С това разпределение на средствата редовият избирател ще почувства превръщането си във фактор на политическия процес.
За подобряване на политическата система ще спомогне финансирането за всички избори – местни (за Общински съвети и Кметове), парламентарни (за Народно събрание и Европейски парламент) и президентски. Така ще се даде възможност за създаване и укрепване на нови субекти на политическата сцена и достигането на идеите и позициите им до всички слоеве на обществото.
Задължението за определяне на субсидиите да бъде вменено на ЦИК, т.к. всички участници вече са регистрирани там и там са данните за резултатите от съответните избори и получените гласове. Преди гласуването на закона за бюджета ЦИК подава сумата за финансиране в НС и тя се одобрява без санкция на министъра на финансите. Сметната палата контролира финансирането да отговаря на броя получени гласове и сумите превеждани на партиите. Промяна на този ред да се допуска само при извънредни избори.
Заключение:
Партиите ще бъдат мотивирани да работят за увеличаване на избирателната активност и обучаване на избирателите за начина на гласуване с цел намаляване на недействителните бюлетини и оттам увеличаване на броя на действителните гласове.
Ще се осигурят по-добри и прозрачни условия за поява на нови политически субекти и устойчивото им развитие, което ще повиши сериозно нивото на политическия плурализъм и възможностите на малките общности да заявят и отстояват възгледите си.
Тежко и горко ни, ако ни управлява полит...
Вот в който единствената правилна бюлети...